perjantai 17. helmikuuta 2012

1. jakson kotitehtävä nro 7/Hakukoneoptimointi


Hakukoneoptimointi eli verkkosivuston optimointi

Minulla ei ole sitä onnea tällä hetkellä, että nyt juuri olisi lähellä kuusivuotiasta, ihanaa, uteliasta pikkutyttöä tai poikaa. Niinpä piti luoda hetkeksi sellainen,  siitä tuli pikku-Kati ja hänet piti ajanmukaistaa ja muodistaa tämän päivän lasten maailmaan :)

No, aihetta ei ollut vaikea keksiä, jotain sieltä kaukaa on säilynyt näihin päiviimme saakka ja mikäs muu kuin Muumit!

Tämän päivän pikku-Kati toki osaa jo melkein kaiken tarvittavan tekniikan ja on näppärä kuin mikä kiirehtiessään sivulta toiselle. Hänelle on helppo netin ääressä selittää sellainenkin vaikealta kuulostava termi kuin hakukoneoptimointi. Tai siis vastaanottava puoli on valmis, selittäjältä kysytään kykyä!

Istahdimme koneen ääreen ja avasimme nettiselaimen, jotta pääsin kokeilemaan selitystaitojani.

Aiheenamme siis oli muumit, mutta sen tarkemmin emme olleet miettineet, mitä etsisimme. Mistäs muualta aloittaisimme kuin Google-hausta, sinne siis pikku-Kati kirjoitti sanan ”muumi” ja kuinkas ollakaan eteemme ilmestyi nettiosoitteita tällä hakusanalla sekunnin kymmenesosassa
1570 000!

1 = hakuun tarvitaan hakusana

Kaikista näistä puolestatoista miljoonasta osoitteesta TOISENA (!) nousi esiin www.muumimaailma.fi

2 = siinä on jotakin taikaa tai jotakin on todella tehty oikein!
 
Tottakai menimme Muumimaailman sivuille, minulla itselläni kun oli hauskoja kesämuistoja (etenkinVäskin saarelta), lasten kanssa kun siellä olimme vierailleet.

Pikku-Kati näytti nauttivan sivuista, joilta tulvi korviin tuttu laulu – tosin, jos sivulle jäi ”makaamaan”, laulu toistui monta kertaa… Katse kiinnittyi isoihin selviin kuviin, joista useimmat toimivat linkkeinä seuraaville sivuille, joista pääsi taas seuraaville.

Mutta mitäs huomasimmekaan! Muumimaailma ei nukukaan koko talvea, vaan se on auki HUOMISESTA viikon, siis 18. – 26.2.12. Mikä yllätys meille, luulimme, että siellä valvotaan vain kesällä! Nyt oikein innostuimme – aloimme salaa haaveilla talvisesta seikkailusta Muumien keskellä.

Mietin, mikä toi Muumimaailman niin ylös hakutuloksissa niiden puolentoistamiljoonan sivun joukosta? Kävimme pikku-Katin kanssa sivuja läpi, kurkistimme linkkien taakse ja taas niistä linkkeihin. Oli kivaa päteä teoriatiedoilla, sillä pystyin mielestäni ymmärrettävästi kertomaan lapselle, että

3 = sivuilla on kohtaan <title> merkitty aina sana Muumimaailma. Tämä auttaa hakutuloksissa. Kävimme kurkistamassa lähdekoodia.

Kotisivuilla on kerrottu Muumimaailmasta juttuja, siis esitellään toimintaa – ja sitä talvimaailmaa – sivuilta löytyy selkeästi kaikki tarvittava tieto ja ohjeet ja ennakkotieto, mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Selitin, että

4 = sivuilla esiintyy sana ”muumi” (yleensä yhdyssanassa) erittäin usein – tämä lisää sitä todennäköisyyttä, että sivusto löytyy hakusanalla hyvin. Etusivulla laskin sanan "muumi" tekstistä kahdeksan kertaa + alaosan linkeissä ja otsikoissa 17 kertaa. Talviohjelman sivulla oli suunnilleen samoin.

Kävimme oikein katsomassa avainsanahaussa, miten muumi-sanalla on hakuja, nyt näytti maailmanlaajuisia olevan 165000. Sen sijaan muumimaailmaa emme löytäneet ollut tilastoissa ollenkaan, erikseen kirjoitettuna "muumi maailma" oli hakuja 14800. Tämä avainsana-juttu on todella tärkeä ja niitä voi sivuille viljellä tekstiin. Kaiken kaikkiaan AdWords-sivuilta löytyi sata muumi-sanaa. Klikkaa osoitteeseen:

Kotisivuille kannattaa lisätä muitakin aiheeseen liittyviä yleisiä sanoja, ne saattavat lisätä hakukonenäkyvyyttä eli nostaa linkkiosoitetta lähemmäs haun etusivua.
Selitin, että tekstien pitäisi myös olla tietyn pituisia, se auttaa siinä, että lapset ja aikuiset löytävät Muumimaailman sivut helposti.

Googlen hakutuloksissa taas olisi hyvä olla siinä ensimmäisellä sivulla, sillä on arvioitu, että vain noin joka kymmenes hakija siirtyy seuraavalle tai seuraaville sivuille hakusivustolla. Kymmenen joukkoon on vaikea mahtua…

5 = Muumimaailmalla lienee tämä melkein paras mahdollinen hakunäkyvyys myös sen takia, että se keskittyy tiukasti rajattuun asiaansa ja tiettyyn teemaan (Muumit).

6 = sivustolla on alasivustoja, joilta on linkkejä etusivulle ja muille sivustoille aina asiatarpeen mukaan ja vähän muutenkin. Linkit ovat osaksi kuvien alla, mutta sanallisissa linkeissä on käytetty avaintermejä. Sivut ovat yksinkertaiset ja selkeät, kuitenkin sisärakenne on kuin pallo, jonka sisällä voi pompotella sivustolta toiselle ja törmäys on pehmeä ja joustava.

No, vielä halusimme tarkistaa yhteistyökumppaneiden linkit – onhan sanottu, että linkitykset lisäävät näkyvyyttä myös Googlen hakusivuilla. Näistä en tiedä, lieneekö Muumimaailmalle tukea tässä asiassa, sillä:
-         Dr Oetker –sivustolla ei ollut mitään mainintaa Muumimaailmasta eikä linkkiä sieltä sivustolle.
-         MTV3 Juniori –sivuilla oli kuva ja jokin yhteinen talven toivotus sekä linkki niin kuvassa kuin kuvan vieressä – mutta linkki vie Juniorin kisasivuille, joista yhden päivän alla oli mainittu Muumimaailma, mutta ei sen enempää. Myöskään täältä ei ollut linkkiä Muumimaailman kotisivuille.
-         S-etua mainostettiin Muumimaailman sivustolla ja siinä oli linkki, joka vei S-kanavaan. Emme löytäneet mitään mainintaa Muumimaailmasta, se lienee hukkunut valtavaan etujen tulvaan! Täältäkään siis emme päässeet edes takaisin Muumimaailman sivuille, musiikki kyllä tuli mukanamme S-kanavalle asti ja soi kyllästymiseen asti korvissamme!

Pikku-Kati pääsi jyvälle, mitä verkkosivuston optimoinnilla tarkoitetaan – sillähän pyritään saamaan mahdollisimman moni löytämään sivusto ja tulemaan sille. Kaikkein eniten Muumimaailma tietenkin haluaa nähdä meitä klikkaajia siellä paikan päällä. 

Uskoisin, että sain pienen ystäväni (ja itsenikin!) ymmärtämään tätä hakukonemaailmaa ja meitä molempia alkoi myös houkuttaa nähdä ja kokea Muumimaailman Talvimaailman tunnelma – musiikista huolimatta!

4 kommenttia:

  1. Tämä oli aivan huippu! Tätä luki kuin jännää jatkokertomusta.

    VastaaPoista
  2. Pro meininkiä: "Kävimme kurkistamassa lähdekoodia."!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, täytyyhän sitä sen verran osata!

      Poista