maanantai 20. helmikuuta 2012

1. jakson kotitehtävä nro 10/im-case


TAHKO       Tahko.com    Mikä erottaa Tahkon Lapista? 400 km!

Kaikki alkaa siitä, että meillä kotona hävisi syksyllä kanavat tv:stä (Ylen ym:t vapaat) – erinäisten kertojen ja kanavien uudelleenhaun jälkeen olin yhteydessä Yleen. Eivät sanoneet osaavansa auttaa, mutta jostain kumman syystä sen jälkeen ei ole kanavien häviämisiä käynyt.
Asumme sellaisella alueella, ehkä katveessakin, mutta meillä on saattanut toisessa huoneessa näkyä (Espoosta) etelän mainokset ja toisessa huoneessa (Lahdesta) Hämeen mainokset.

Nyt meillä näkyy vain Hämeen mainokset ja niissä ainakin (en tiedä, lieneekö valtakunnallista) on syksystä asti huomioni kiinnittynyt Tahkon alueen näkyvään mainontaan.
Samoin mainoksia on näkynyt ainakin Hesarissa (meille ei tule muita sanomalehtiä). Mainokset ovat olleet yleismainoksia ja bussipaketti-mainoksia aikatauluineen ja hintoineen.

Eli – ajattelisin, että nyt on Tahkolla profiloiduttu markkinoimaan enemmän ja näkyvämmin kuin ennen.

Nettisivut (linkki pääotsikossa) on uudistettu – ensin syksyllä pidin niitä jotenkin sekavina, mutta nyt kurssin jälkeen katson hieman uusin silmin. Sivut ovat pitkiä, niitä pitää rullata – sitä en ensimmäisillä kerroilla syksyllä oikein tajunnut - ja aluksi ne olivat vain osaksi mustiakin.
Nettisivujen uusimisen yhteydessä lienee päivitetty koko asiakashallinta ja -myyntijärjestelmä.

Minuun näyttää purreen Tahkon-alueen agressiivisempi mainonta ja markkinointi!
Toissaviikonloppuna olimme siellä pitämässä kisoja -  emme asuneetkaan poikamme luona Nilsiässä, vaan viime hetkillä päätimme tarkistaa, jos saisimme suht´edullisen majoituksen vielä jostain aivan rinteiden juurelta. Halusimme siis Tahkolle!

Varauskokemus
Sivuille, tottakai! Sieltä heti silmiini osui meille sopiva majoitus – sivulla kahdessa paikassa oli ISO ”Soita + puh.nro” –näppäin – siispä soitin, kun oli vähän kiire, enkä tiennyt, miten maksut sun muut onnistuvat enää.

Hyvin toimi kaikki! Soitto Tahkolle, sain tehtyä varauksen (siis olisin voinut tehdä netissäkin, jos olisin ollut ajoissa liikkeellä) ja he saivat yhteystietoni, joista s-postiosoitteeni oli tärkein.

Sitten alkoi tulla postia – vahvistus – lasku – ohjeet. Jos varatessani sain ohjeen, mikä tieto minun pitää sinne postittaa, jotta varaus on lopullisesti vahvistettu (maksun jälkeen).

Ajoimme Tahkolle ja haimme avaimen varaamosta, josta saimme vielä tuhdin paketin ohjeita, ohjelmaa, pysäköintilappua yms. mukaamme. Viikonloppuna en käynyt netissä lainkaan (eli vähän toista kuin Pian matkailu kaukoidässä :)
Asuimme tyytyväisinä, avaimen saimme jättää pöydälle – huoneistossa oli myös välitön palautteenantomahdollisuus.

Kaikki sujui hyvin ja jouhevasti. Kisat pidettiin (FIS-kisojen tulokset) ja sunnuntai-iltana saavuimme kotiin.
Maanantaina avasin sähköpostini, jonne oli tullut torstain jälkeen:
-         tervetulo- ja hyvän viikonlopun toivotus
-         kysely/palaute – arvontapalkinnon houkuttamana vastasin
-         vielä tuli vahvistus siitä, että maksuni oli saapunut heille ja siitä kuitti

 Kotitehtävään vastauksia (vihdoin!)
  • Tahkon alue on kokonaisuudessaan mielestäni onnistunut näkyvyydessä ja tunnettavuutensa lisäämisessä syksyn ja talven aikana
  • Tämä kampanja kohdistuu Tahkon talven myyntiin ja siinä on onnistuneesti käytetty markkinointimixiä eli toinen media täydentää toista – tehoaa ja jää mieleen, kun tulee monesta kanavasta
  • Arvioisin, että kampanjan kohderyhmäksi on valittu aktiivista lomaa etsivät matkailijat, jotka haluavat liikkua, rentoutua ja nauttia kauniista luonnosta, mahdollisesti vielä Kuopion eteläpuoliset sellaiset.
  • Tavoitteena on lisätä alueen tunnettavuutta ja houkuttavuutta ja lisätä konkreettista myyntiä.
  • Tarinassani jo esittelin kampanjan eri välineitä, Tahkon kotisivuun ja mainontaan voi tutustua linkeistä:
- on hakutuloksissa ylinnä haulla ”tahko”

FC Mainonnantekijät Oy
- toteuttaja
  • Uskon, että kampanjaa mitataan jollakin internet-työkalulla (voi olla mm. Google Anlytics). Käytössä voi olla konversion seuraaminen, mutta myös jotkin yksilölliset tätä kampanjaa seuraavat mittarit. Mitä ilmeisimmin seurannan hoitaa kampanjan toteuttava markkinointiviestintätoimisto.
  • Yksittäiset palvelutarjoajat ja yritykset voivat seurata kampanjan tuottoa myös myyntiraporteillaan.
  • Uskoisin, että Tahkon-alue rakentaa kesäajalle vastaavan kampanjan.
  • Kampanjan ilme on raikas, iloinen, värikäs. Siinä on käytetty lyhyitä ja ytimekkäitä iskulauseita ja lyhyt mainos on sijoitettu esim. säätiedotuksen ympärille (tv).
  • Tämä on jäänyt mieleeni: Mikä erottaa Tahkon Lapista? 400 km.
  • Miten kehittäisin kampanjaa – nyt en suoraan sanoen keksi! Kun kulkee Tahko.comin sivuilla (esim. tänään 20.2.), sieltä löytyy isoilla laatikoilla etusivulla vaihdellen erikoistarjousta, vauhtiviikonloppua, majoitustarjontaa, lahjakorttimainos.
  • Lisäksi etusivulta löytyy kilpailu ”Osallistu Tahkon kehittämiseen, voit voittaa 500 e:n lahjakortin”. Tässä käytetään MOBIILIA TEKNOLOGIAA, on kokeiluhanke, jossa mukana muutama kohde Euroopasta. Tutustu tutkimukseen!
Hieman taustaa Tahkon markkinoinnista
Nilsiän kaupunki ja muutama alueen yritys ovat muodostaneet yhteisen markkinointiyrityksen
Tahkon Markkinointi Oy, jolla on koordinointivastuu alueen markkinoinnista.

Nyt toteutetun sähköisen ilmeen uudistamisen ja sähköisen markkinoinnin on toteuttanut 
FC Mainonnantekijät Oy

Tahkon-alueella on muutamia matkailun ja yritystoiminnan kehittämishankkeita, kuten Tahko2030 kehittämisohjelma, ja nyt on Kuopiollakin omat suunnitelmansa Tahkon kehittämisessä ja Siilinjärven suuntaan… liekö liian monta erilaista suunnitelmaa ja tahoa?

Lopuksi vielä haluan antaa linkin Pohjois-Savon matkailustrategia 2015 –julkaisuun. Siinä sivulla 15 kerrotaan Tahkon matkailukeskittymästä, koko strategiaan on mielenkiintoista tutustua.

Keskeisintä Tahkollakin lienee alueen toimijoiden yhteistyö ja yhteiset päämäärät. Niihin tarvitaan yhteinen tahtotila ja strategia, johon kaikki – niin pienet kuin suuremmatkin – yritykset voivat sitoutua.
- Heli-

6 kommenttia:

  1. Hyvin on tahkolla hoidettu automaattinen asiakasdokumentaatio, sait vahvistusten, ja laskujen lisäksi tervetulotoivotukset ja palautekyselyn. Pitää otta vinkistä vaari ja ehdotaa niiden lisäämistä meidän järjestelmän asiakasdokumentteihin. Kiitos Heli!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vaan, Anna-Kaisa - kiitos kommentistasi ja ole hyvä vinkit! En tiedä, miten vasta nyt hoksasin tähän va<stata...? Hauskoja kevätpäiviä sinulle!

      Poista
    2. Hienoja tällaiset yhteiset oivallukset ja niiden eteenpäin vienti!

      Poista
  2. Hyviä ajatuksia. Itselleni on kamppiksesta päällimmäiseksi jäänyt mieleen slogan ja se 400km. Muutahan Tahkon reissuilta ei yleensä muistakaan ;9

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve Ville! Ai, säkin oot huomannu tuon sloganin! Joo, Tahkolla on kaikenlaista tarjolla ; ) - kiitti kommentista!

      Poista