tiistai 7. helmikuuta 2012

1. jakson kotitehtävä nro 5/QR-koodi


QR-koodi - mitä se on?
Eilen illalla perehdyin tarkemmin QR-koodiin (Quick Response),  mikä sen on? Tunnilla käymämme lisäksi hämärä mielikuva oli, että erään tuttuni kanssa olemme aiheesta jutelleet viime kesänä. Mutta, mutta, minun täytyi tutustua aiheeseen ihan alusta alkaen, että ymmärrän periaatteen.

Lyhyesti ensin koodin esittely: QR-koodi on kaksiulotteinen viivakoodi, jonka sisään voi kätkeä haluamaansa tietoa. Yllätyin hieman (anteeksi japanilaiset), että koodi on kehitetty ja otettu käyttöön Japanissa vuonna 1994, avuksi liukuhihnoille kappaleiden seurantaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/QR-koodi

Etuna tässä koodissa on sen muoto, se on luettavissa mobiililaitteen (esim. puhelimen) kameralla nopeasti ja helposti.
Tähän tarvitaan kuitenkin lukija, jonka voi tilata joko puhelimen valmistajan tai käyttöjärjestelmän toimittajan sovelluskaupasta.

Tiedon siirto koodiin on helppoa ja nopeaa, kannattaa vain kiinnittää huomio siihen, että kohdesivu (verkkolinkissä) on kunnossa ja ajan tasalla! Koodin käyttö vaihtuvissa ohjelmissa, lounas- ja ruokalistoissa ja vastaavissa on edullista ja kätevää - osoitteen alla sisältö vaihtuu (jos on vaihtuvaa tietoa).

Käytännön kokeilu
Yritin tilata Nokian ovi.comista vanhaan puhelimeeni (N70) lukijasovellusta, joka niillä on nimeltään UpCode. Sivuilla voi valita puhelimensa malllin ja sitten ohjelma kertoo, onnistuuko ohjelmasovelluksen siirtäminen. Minulla se ei onnistunut! (Minullahan ON oikeasti puhelimen päivitys ajankohtainen, sopeutuminen herkkään kosketusnäyttöön siirtymiseen vain on ollut henkisesti niin VAIKEAA)
Seuraavassa kokeiluni tulos:

http://store.ovi.com/content/2956?clickSource=browse&categoryId=23&contentArea=applications&pos=9#


Kotitehtävään vastaus/Mahdollisuudet mökinvuokrauksessa
Mahdollisuudet
Minulle on syntynyt nuorempia seuraamalla käsitys, että he (etenkin miehet) ovat erittäin kiinnostuneita kaikenlaisista teknisistä sovelluksista ja peleistä, joita tulee tarjolle mobiilisti. Huilimajan mökkivieraistamme iso osa on nuoria aikuisia ja uskoisin, että juuri he ovat innostuita ja kiinnostuneita tutkimaan mahdollisten QR-koodien sisällön esim. varausvahvistuksessa tai laskussa, mökin seinän tarrasta puhumattakaan.
Esimerkkejä, käyttökohteita
Voisin kuvitella, että laskuun tai sen  mukana voisin (etenkin, jos mökille ei enää erikseen saisi ajo-ohjetta, mikä meillä ei ole tilanne) hyvinkin liittää ajo-ohjeen mökille. QR-koodissa olisi linkki kotisivujen sille sivulle, jossa ohjataan asiakas mökille.
Toinen ajatus, mikä minua kiehtoo, on mökin eteisen QR-koodi (esim. tarra), joka sisältäisi tärkeimmät mökkiohjeet (kuten murtohälytyksen käytön, Kotona-kytkimen käytön, ilmastointinappulan). Tämä voisi olla videopätkä, jossa asiat TEHTÄISIIN, ei vain kirjallinen ohje. Koska meillä on ulkomaisiakin vieraita (lähinnä venäläisiä), koodissa voisi olla laskeutuminen laskeutumissivulle, jossa voi ensin valita haluamansa kielen.
Yrityksen kotisivulle voisi lisätä QR-koodin, jonka tuotteesta tai kohteesta kiinnostunut asiakas voi kuvata ja tallentaa puhelimeensa ja helposti tarkistaa halutessaan sisällön, saada tietoa mahdollisista kampanjoista, tarjouksista tai muista ajankohtaisista asioista. Tämä on kyllä hyvä lisä markkinointiin myös mökkivuokrauksessa.
Kotisivuille voi lisätä myös yhteystiedot sisältävän koodin : http://www.bransonvacationcabins.com/
(Tässä tapauksessa yhteystiedot ja koodi kylläkin vasta pitkän sivun alaosassa, liekö parempi paikka heti alussa ylhäällä?)
Tarkistelin hieman koodin käyttöä Ruotsin ja Norjan mökkikohteissa ja Lomarenkaalla - suosittu tieto koodissa on näyttäisi olevan yrityksen tai kohteen (fyysisen sijainnin) yhteystiedot ja verkko-osoite.
Lisää käyttötarkoituksia
Koodeja voi myös harkita paikallisten palvelujen esittelyyn ja tarjoamiseen (tapahtumapalvelut, ohjelmat, ruokailupaikat, lousnaslistat, rinneinfot, aukioloajat, hinnastot, latuverkosto jne.), tuntuu, että lista on loputon! Lisäksi koodin takana voi olla palautelomake, kyselyjä, alennuksia, kilpailuja - tuotteesta ja tarjoajasta riippuen.
Koodiin voi sisällyttää verkko-osoitteen sijasta siis vaikkapa puhelinnumeron ja muita yhteystietoja tai pelkkää tekstiä. Tekstin käyttäminen voisi olla erittäin kätevää esimerkiksi vaikean teknisen laitteen vieressä tai vaikka takan käyttöohjeistuksessa. Ohjeen sisältävä tarra seinällä on monin verroin esteettisempi kuin seinään niitattu tai teipattu (laminoitu) paperiohje...
Käytön esteitä
Tällä hetkellä palvelu/koodin käyttö on Suomessa vielä vähäistä, joten QR-koodia ei välttämättä osattaisi käyttää, jos sellainen osuisi kohdalle. Toisaalta, tässä voi kokea "löytämisen iloa ja riemua", jos oivaltaa koodin sisällön ja on jo tutustunut siihen ja sen vaatimaan tekniikkaan. Uskon, että koodin käyttö lisääntyy paljon, kunhan tietoisuus siitä ja sen käyttömahdollisuuksista leviää.
Käytön esteenä on myös tekniikka, kuten alussa esitin. Siis vanha (äly)tekniikka ei (tietenkään!) sulata näitä uusia ohjelmistoja ja sovelluksia. Käyttäjän pitää omistaa sen verran uusi ja kehittynyt puhelinvekotin tai muu mobiililaite (vaikkapa täply, täppy - omat nimeni tabletille), että QR-koodinkäyttö on mahdollista.
Mielestäni QR-koodi voi olla lisävaihtoehtona tiedon hakemiselle ja jakamiselle mökissä. Paljon on kuitenkin asiakkaita, jotka haluavat lukea ohjeet perinteisesti mökkikirjasta (jos lukevat), heillä ei ole QR-koodin avaajaa eikä välttämättä nettiyhteyttä, osaamista, halua lähteä etsimään vastauksia netistä - eikä voisi vähmpää kiinnostaakaan!
Tosiasiassa puhelin (siis nimenomaan yhteydenotto puhelulla tai tekstiviestillä ) on käytännössä edelleen aika nopea apu moneen asiaan.
Kotisivut kuntoon!
Käytön esteenä omassa mökkivuokrauksessamme tällä hetkellä on se tosiasia, että kotisivumme ovat tämän opiskeluni kehityskohde ja harjoitustyö. Siis, sinne ei ole oikein vielä tällä hetkellä ohjaamista!
Ohjaan nyt kuitenkin, niin tiedätte ja ymmärrätte, missä mennään!
Kotisivuillahan pitäisi olla tarpeeksi tietoa, ajankohtaista ja ajanmukaista. Kotisivut saavat olla houkuttelevat!
Kaiken tämän TIEDÄN, uskokaa tai älkää ; D
terveisin Heli

6 kommenttia:

  1. Hyviä ideoita, varsinkin tykkäsin videon käyttämisestä ohjeistamisessa. Tietenkin pitää olla myös kirjalliset ohjeet, mutta monikansallisten vieraiden kanssa saattaisi olla varmuuden maksimointia, jos voi vielä näyttää, miten täytyy muistaa aukaista vaikkapa takan pelti.

    Huililoman väreistä sen verran, että huili ja räväkkä vihreän ja punaisen yhdistelmä ovat vähän ristiriidassa. :-)

    Minun antiikkiseen puhelimeeni ei saa edes tilaamalla lukijasovelluksia. Alkoi kyllä kiinnostaa, mitä tietoja koodeista löytyisi, niitä kun on alkanut jonkin verran näkyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos,Outi,palautteesta - tuntuu tosi kivalta, että joku on oikein lukenut mun tekstini! Vastauksessani on varmaan niitä perinteisimpiä nykypäivän sovelluksia, mielikuvitusta kyllä tarvittaisiin uusiin sisältöihin.
      Niin, olen justiinsa samaa mieltä Huilimajan väreistäkin sun kanssas, siinä se kehityskohteeni - saa nähdä, paraneeko koulutuksen mittaan, se on tavoitteeni!

      Poista
  2. Seuraavaan puhelimeen, jonka osto on jo ovella, pitää hankkia tuo QR koodien lukumahdollisuus. On se verran mielenkiintoinen juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin tosiaan itsekin samaa, lisäksi, mun olis pitäny uusi puhelin hankkia muutenkin jo aikapäiviä sitten!

      Poista
  3. Seikkaperäistä työtä jälleen. Tämän jälkeen voit oivasti jatkaa keskustelua aiheesta tuttusi kanssa...

    Suosittelen kaikkia päivittämään kännykkänne sellaiseksi, että sillä onnistuu nettiselaus ja erilaisten mobiilipalveluiden käyttö, jos nimittäin haluatte niistä jotain ymmärtää ja oppia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Mullakin on nyt "älykkäämpi" puhelin käytössäni - jotain sentään! Tuo QR-koodi tuntuu suorastaan räjähtävän tänä keväänä joka puolella "silmille" - tuotteissa, lehdissä jne. - vai johtuuko se siitä, että nyt kiinnitän siihen huomioni?

      Poista