torstai 16. helmikuuta 2012

1. jakson kotitehtävä nro 3/SOSTAC

SOSTAC ja markkinointisuunnitelma

Tehtävänämme oli tutustua PR Smithin SOSTAC-malliin ja verrata markkinointisuunnitelman laatimista mallilla ennen internetiä ja nykyään. SOSTAC-nimi muodostuu mallin avainsanoista, joiden sisältöä hieman avaan ja samalla mietin internetin vaikutuksia kuhunkin osioon. Mielestäni intenernetin vaikutus näkyy jollain tavalla joka osa-alueella - sitä voi hyödyntää nykyään aina vähintään tiedonsiirtoon, -hankintaan ja keskusteluun.

Strategic Marketing Communications, 2nr Revised ed., Kogan Page Ltd, ISBN  0 7494 2918 6   (ihan oman kylän kirjastosta, ihana palvelu!)
Jokelan kirjasto


SOSTAC ja markkinointiviestintä


PR Smithin esittämä SOSTAC-malli on kokonaisvaltainen markkinointiviestinnän malli, jossa esitetään ja on luotu polku, jota seuraten markkinointiponnistukset saadaan integroitua, suunniteltua ja toteutettua niin, että kulloinenkin projekti saadaan toteutettua mahdollisimman järjestelmällisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti – tulos maksimoiden.

Markkinointiviestintä pitää sisällään ja kokoaa yrityksen kaikki markkinointiin ja myynnin tehostamiseen liittyvät osa-alueet ja sillä pyritään luomaan kokonaisuuden kannalta yhtenäinen, järkevä, tuottava ja myönteinen kuva yrityksestä ja sen tuotteista ja toiminnoista.

SOSTAC-mallia käytettäessä pyritään siihen, että jokainen mukana työskentelevä tietää ja tuntee päämäärät ja tavoitteet sekä tuntee ja ymmärtää myös muiden työhön osallistuvien panoksen ja työn merkityksen kokonaisuuden kannalta. Näin saavutetaan työyhteisössä tehokas ja motivoiva ilmapiiri, mikä vaikuttaa tavoitteiden saavuttamiseen ja kunkin projektin tai osa-alueen onnistumiseen positiivisesti. Hyvin suunniteltu ja organisoitu markkinointiviestintä mahdollistaa hyvän tuloksen.

Malli sisältää yksityiskohtaiset ohjeet ja lomakkeet, joihin johtaja tai vastuuhenkilö voi suunnitella ja miettiä sisällön ja muokata sen kulloiseenkin tarpeeseen sopivaksi. Lomakkeita voi käyttää myös kilpailijoiden suunnitelmien ennakointiin ja analysointiin. SOSTAC-mallia voi soi soveltaa myös yrityksen muihin toimintoihin.

SOSTAC ja 3M
SOSTAC-mallia voidaan muuntaa lisäämällä siihen osio 3M, joka helpottaa projektin johtajia palaamaan suunnitelman ydinelementteihin. Käyttämällä tätä mallia, pystyy tuottamaan rakenteeltaan hyvän, järjestelmällisen ja kattavan suunnitelman.

3 M tarkoittaa kolmea päävoimavaraa, jotka ovat välttämättömiä suunnitelman toteuttamiseen:

Men tarkoittaa miehiä ja naisia, asiantuntijoita ja kykyä tehdä erilaisia tehtäviä ja töitä.

by Sten Tamkivi

by Omar Bermadez Corona




Money tarkoittaa budjettia – onko meillä raha tähän? Tämä voi sisältää myös kassavirran, ennustetun tuoton tai menetyksen ja myös investoinnin tuoton tiettyjen viestintätoimintojen suhteen.
 

by Secubie



Minutes tarkoittaa aikaa – mitkä ovat aikajaksot, -taulut ja deadlinet.
Onko aikaa tarpeeksi?



SOSTACin sisältö                                                

S = Situation analysis – Missä olemme nyt? – on tilannearvio nykytilanteesta   

Analyysejä yrityksen menneisyydestä/toiminnasta, kuten omat markkinointitulokset, vahvuudet, heikkoudet, analyysit yritysympäristöstä, kilpailijoista, asiakkaista, mahdollisuuksista, uhista. Myös yrityksen tulevaisuuteen vaikuttavat asiat täytyy ottaa huomioon ja käydä läpi.
by Fed Orientamento

Ennen internetiä oli työläämpää kerätä ja saada juuri analyysejä (internet-työkalut) ja muuta markkinatietoa. Samoin yritysympäristön tiedot, muutokset, mahdollisuudet ja uhat on nopeampi helpompi kartoittaa, kun on relevanttia tietoa saatavilla netistä. Tiedonvälitys ja tietojen käsittely netin työkaluilla on helppoa ja nopeaa (vaatii toki asiaan perehtyneitä työntekijöitä ja panostuksen välineisiin). Jos on kyse maailmanlaajuisesti toimivasta yrityksestä, toiminta on paljon nopeampaa ja helpompaa entiseen verrattuna, jos tiedon keräämiseen käytetään nykyaikaisia raportointivälineitä. Työkustannukset laskevat, kun ei tarvitse laatia ja toisaalta odottaa ja yhdistellä ”käsin” erillisiä raportteja.

O = Objectives – Minne olemme menossa?  - päämäärä

Venetsia - by Dr Savage
Objectives määrittää tehtävän, tarkoituksen, mission – sisältää pitkän-, keskipitkän ja lyhyen ajan tavoitteet. Näitä ovat markkinointitavoitteet (myynti ja markkinaosuus) ja viestintätavoitteet. Nämä tavoitteet määritellään aika-asteikolle.

Myös tässä päämäärän tavoittelussa voidaan nykyään hyödyntää internetiä. Jos jälleen kuvittelemme ison, maailmanlaajuisen yrityksen, niin pelkät kokoukset, kokoon kutsumiset, matkajärjestelyt, aikataulujen rukkaukset,  raporttien postitukset,  matkustamiset ja uudet kokoukset aiheuttivat suuria aika- ja kustannusmenoja yritykselle. Nettiaikana raportit ja muu aineisto voidaan toimittaa nopeasti maailman toiselle puolelle, voidaan pitää videoneuvotteluja, puhua ilmaiseksi jne. Kaikki muutokset ja korjaukset on entiseen verrattuna helpompi  ja nopeampi tehdä. Aikaa ja rahaa säästyy.

S = Strategy – Miten pääsemme sinne?     

by Fed Orientamento
Strategia on päätös ja yhteenveto siitä, millä keinoin asetetut tavoitteet saavutetaan. Strategia voi sisältää mm. markkinointimixin tavoitteet, kulut, budjetit, aikataulut ym.

Jos markkinointistrategioita pitää luoda erilaisia eri puolille maailmaa, näiden koordinointiin tarvitaan internetiä kaiken tiedon välitykseen. Nopea tiedonsiirto ja –välitys netin kautta on tärkeää strategian valintaan ja päätöksiin osallistuvien kesken. Samat netin vaikutukset kuin edellisessä Objektives-osiossa.


T = Tactics - Strategian yksityiskohdat

Mitä viestintävälineitä (viestintämix) pitäisi käyttää? Missä järjestyksessä, milloin tuoda esiin ja miten paljon panostetaan kuhunkin osa-alueeseen (rahaa)? SOSTAC-lomakkeet auttavat kokonaiskuvan luomista ja yhteenvedon tekemistä lukuisista yksityiskohdista.   

Kuten edellisissäkin kohdissa, taas internet nopeuttaa ja helpottaa vaadittavaa yhteydenpitoa ja tiedonsiirtoa tekijältä ja päättäjältä toiselle. Internetistä voi myös etsiä tietoa markkinoista. Jos on aikomus valintaa helpottaa tutkimuksilla ja testeillä, ne on myös edullista toteuttaa internetin avulla.
Jos ennen SOSTAC-lomakkeet piti kopioida ja täyttää käsin tai koneella ja postittaa kullekin asianosaiselle ja taas korjata ja kopioida, sama tieto on nyt helppo välittää netin kautta asianosaisille ja vaadittavat muutokset ja korjaukset on helppo ja nopea tehdä ja muokata tarpeen mukaan – melkein ilman muita kustannuksia kuin siihen vaadittava työaika.

A = Action - Taktiikkojen yksityiskohdat

Tässä mietitään, mitä jokaisen välineen toimeenpanon aloitukseen tarvitaan. Mitä sisäisiä toimenpiteitä tarvitaan, jotta viestintä onnistuu ajallaan? Tämä tekee joka viestintävälineen työkalun kehityksestä oman pienen projektinsa, jota täytyy seurata. Ja lisää siis nettiyhteydenpitoa entisestään.   

by Fed Orientamento
Tätä kohtaa voi tarkastella esim. painotuotteiden ja lähettämisten ja erilaisen mainosmateriaalin tuottamisen ja jakamisen osalta.
Esite: Ennen internetiä suunniteltiin esitteet, suunniteltiin niihin layoutit, otettiin kuvat, tehtiin koevedoksia, joihin tehtiin korjauksia ja parannuksia ja mietittiin kuvien ominaisuuksia, tehtiin painatukset, hankittiin jostain kohderyhmän osoitteet, tulostettiin tai kirjoitettiin ne kuoriin tai tarroille, valmisteltiin materiaali postitukseen, postitettiin ja odotettiin mahdollista vastausta ja kommenttia, palautetta (jos esitteessä oli kysely, kilpailu tms.), kerättiin vastaukset, analysoitiin ne, tehtiin niitten ja mahdollisten myyntilukujen perusteella päätöksiä seuraavaa kampanjaa varten jne.

Kaikki tämä ”käsin” – paljon työtä eli aikaa paloi.

Nyt sama: Toki suunnittelu tietyistä lähtökohdista ja tavoitteista, sitten suunnittelu (=ammattilainen usein), jakelu – nopeasti netissä – ilman erillisiä kuluja. Palautteen saaminen – nopeaa jopa välitöntä. Yhteys asiakkaaseen – aikajana paljon lyhyempi kuin ennen.

Venetsia by Jeff Kramer
C = Control – Mittaus ja tarkistus 

Tämä tarkoittaa tietoa siitä, oletko saavuttanut tavoitteen vai et. Jollain tavalla mitataan ja tarkastellaan tavoite ja tulos. Monitorointi kampanjan kestäessä on paikallaan, jotta voi arvioida, onko suunnitelma vienyt toivottuun suuntaan vai pitääkö kampanjassa korjata jotain, että voi maksimoida tuloksen. Mittaus sisältää erilaisia raportteja ja myös markkinatutkimuksia.   

Toronto by Steven Harris
Ennen internetin aikaa kampanjanaikainen tutkimus lienee ollut hankalampaa, nimenomaan ajan kulumisen takia. Mittaustulosten saaminen on ollut hitaampaa eikä välttämättä olla ehditty ajoissa reagoida ja tehdä tarvittavia muutoksia, joten tulosta ei ole pystytty maksimoimaan.

Internetissä pystyy nykyään mittamaan etenkin internet-markkinointikampanjan kattavuutta ja vastaanottoa sekä tavoitetta ja tulosta reaaliaikaisesti ja sieltä saa raportteja ja taulukoita, jotka yritys voi muokata omiin tarpeisiinsa sopiviksi. Tulokset ja raportit ovat helposti ja nopeasti jaettavissa kaikille asianosaisille ja niiden tuottamaan tietoon voi nopeasti reagoida.

Loppupäätelmä
Huomaan kirjoittaneeni melkein joka lauseeseen sanan helppo, nopea, edullinen – tämäkö siis on SOSTAC internet-aikana? Kaiken kaikkiaan reagointinopeus ja myös sen vaatimus on kasvanut joka osa-alueella. Tiedon hankinta on helpottunut ja asiakkaiden/kohderyhmän saavutettavuus kuten myös palautemahdollisuus ovat parantuneet.

SOSTAC on mallina osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi, se kokoaa yrityksen toiminnot järkeväksi kokonaisuudeksi - onnistunut ja tuottava kampanja tähtäimessä!

- Heli -

ps. muita markkinoinnin kirjoja, jos kiinnostaa: Kogan Page - Books and E-books for Profitable Business

pps. koskapa Suomessakin 99,8 % yrityksistä on pk-yrityksiä, en malta olla lisäämättä vielä tätä linkkiä muistiksi ja rohkaisuksi - vähintäänkin itselleni! SOSTAC - pienet yritykset

2 kommenttia:

  1. Vahvaa työtä jälleen. Yksi tekninen huomio: Creative Commons kuvia netissä käyttäessäsi linkitä nimestä suoraan ko. kuvajaan photostreamiin eli esim. https://secure.flickr.com/photos/fedorientamento/

    VastaaPoista