Elämys on tavallista vaikuttavampi kokemus. Yleensä sillä tarkoitetaan merkityksellistä, voimakasta, positiivista tapahtumaa tai kokemusta. Elämyksen perusominaisuus on tarjoajan asenteen aitous ja vilpittömyys. Kokijalleen elämys on aina aito, olivatpa sen puitteet keinotekoiset tai luonnolliset. Teema ja tarina ovat tärkeitä elämyksen elementtejä.
Verkko avaa maailman
Verkko on mainio väline elämysten markkinointiin. Kotisivut ja mahdollinen verkkokauppa täydennettynä sosiaalisen median areenoilla, joista tällä hetkellä yleisimpiä ovat Facebook, Twitter, Pinterest ja mobiilikäyttöön hyvin sopivat Google Maps ja Foursquare ja QR-koodi –tyyppiset palvelut.
Internetin markkinointia voi täydentää kohderyhmille osoitetuin sähköposti-, uutiskirje- ja tekstiviestimainoksin ja kirjein ja muilla markkinointikeinoilla kukin yritys kulttuurinsa ja asiakaskuntansa mukaan. Internet on monipuolinen areena tiedon välittämiseen, tuotteiden ja palveluiden markkinointiin, myyntiin ja kokemuksen ennakko- ja jälkimarkkinointiin.
Some ja asiakaslähtöisyys
Sosiaalinen media tuo myös asiakkaat mukaan vaikkapa tuotteen suunnitteluvaiheeseen, jos yrityksen kulttuuri sallii avoimen kanssakäymisen. Asiakkaat ovat kokemuksineen mukana luomassa kuvaa tuotteesta sosiaalisessa mediassa, jakamassa ja vertaamassa. Vähitellen asiakkaan rooli kasvaa tätä kautta.
Räätälöinti ja tuotteistaminen
Netissä voi tarjota asiakkaille paketointi- tai räätälöintimahdollisuuden, mikä tuo lisäarvoa tuotteeseen tai palveluun. Tämä on toisaalta kustannustehokasta ja toisaalta jalostettu palvelu tai tuote sekä huolella mietityt paketit tuovat kassaan enemmän rahaa kuin pelkät tuotteet ja palvelut. Tärkeää on myös, että verkossa on helppo toimia, kulkea ja että sivut latautuvat nopeasti. Tietty yksinkertaisuus ja sopivaan pisteeseen valmiit ratkaisut ovat valttia.
Muuttuva maailma ja uudet systeemit
Uusia ohjelmia ja sovelluksia tulee markkinoille jatkuvalla syötöllä ja niissä on vaikea pysyä mukana tai selvillä siitä, mikä sovellus olisi käyttökelpoinen ja toimiva juuri minulle. Samoin talouden ja yhteiskunnan muuttuminen tuovat uutta ajattelemisen aihetta meille niin tuottajina kuin kuluttajina. Haluan tähän lisätä linkin Philip Kotlerin kuvaan, johon on merkitty tätä muutosta ja markkinoinnin avainasioita ja periaatteita. Tässä siis ajatuksia mietintämyssyyn, kuva löytyy sivulta: Value-Based Marketing/Marketing 3:0
![]() | |
Marketing in turbulent times - Philip Kotler |
Elämyskolmio
Elämyksen tuotteistamisessa ja suunnittelussa voi käyttää apuna elämyskolmiota, joka on kehitetty Lapin Elämysteollisuuden Osaamiskeskuksessa LEO:ssa. Ainutlaatuinen elämys sisältää kaikki elämyspyramidissa mainitut osat ja tasot. Siinä on esitetty sekä elämykseen sisältyvät elementit että asiakkaan kokemuksen tasot. Elämyskolmiota voi käyttää myös tukena, kun kootaan usean eri toimijan yhteisprojektia tai –tuotetta.
Elämyskolmio, Lapin Elämysteollisuuden Osaamiskeskus |
Miten toteutat täydelliset puitteet elämyksen syntymiselle? Sisältääkö elämystuotteesi seuraavat osat ja mitä ne olisivat ja miten toteuttaisit ne?
Yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus
Entä, miten saat asiakkaasi käymään nimenomaan sinun tuotteesi kanssa seuraavat portaat?
Kiinnostumisen, fyysisen tason, älyllisen tason, elämyksen kokemisen ja mahdollisen muutoksen?
Draaman kaari
Elämyksen markkinoinnissa voi seurata myös, täyttyvätkö draaman kaaren edellytykset. Jos niitä pystyy toteuttamaan jo markkinointivaiheessa netissä, tuotteeseen itseensäkin on helpompi liittää vaadittavat tunnusmerkit.
Draaman kaari on Dave Nortonin ja Yamamoto Mossin kehittelemä kuvaus siitä, miten elämys koetaan, mitä siihen sisältyy ja miten se jakautuu. Kaappasin tämän LEO – Lapin Elämysteollisuuden Osaamiskeskuksen sivun netistä:
Toinen pähkinä:
Jos olet tuottamassa elämyksellistä kokemusta tai palvelua, mieti, löytyykö siitä draaman ainekset ja miten toteutat elämystuotteessasi, että se vastaisi asiakkaan odotuksiin draaman joka vaiheessa. Miten voisit toteuttaa nämä vaiheet tarjotaksesi elämyksen?
Draaman kokemiseen vaikuttaa usein se, miten asiat toteutetaan ja esitellään. Olosuhteet onnistuneelle draaman kokemiselle ovat paljon siis tapahtumatuottajan ja tarjoajan käsissä.
Tähän loppuun kevennykseksi video Viki ja Reiska elämysmatkalla/Hki-Vantaa
– nämä asiakkaat puhuvat asiaa ja asian vierestä!
sekä Hanna Näsäsen kirjoitus elämysmatkailusta
Lähteet:
Pine II, B. Joseph & James H. Gilmore (1999) The Experience Economy. Work Is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business School Press, Boston.
Tarssanen, Sanna, luento 4.9.12 ja Kauppinen, Ilkka, luento 5.9.12, Elämys verkossa, Matkailun sähköinen liiketoiminta, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tarssanen, Sanna ja Kylänen, Mika (2007) Entä jos elämyksiä tuotetaan? Elämyskolmio-malli elämyksellisyyden tunnistamisessa, arvioinnissa ja vahvistamisessa. Teoksessa Karppinen, Seppo J.A. & Timo Latomaa (toim.) (2007) Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia. Lapin yliopistokustannus, Rovaniemi. 99-126.
Tarssanen, Sanna (toim.) (2009) Elämystuottajan käsikirja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti